Brisk Iridium (IR) sytystulpat
Brisk iridium sytytystulpat
Sytytystulpan kyky sytyttää polttoaine eri olosuhteissa vaikuttaa oleellisesti auton toimintaan. Heikkokuntoiset tai -laatuiset tulpat eivät sytytä seosta täydellisesti, ja tehon tuottamisen sijaan osa polttoaineesta jää palamatta. Brisk on sytytystulppien kärkivalmistajia. Mainstream valmistajien panostaessa hintatasoon, on Brisk sen sijaan panostanut tuotteiden laatuun ja toimivuuteen.
Iridium on 6x kovempaa ja 8x kestävämpää kuin platina. Sulamispiste on noin 670°C korkeampi kuin platinalla.
Viistetty sytytystulpan runko.
Alhaisempi vaadittava sytytysjännite.
Optimoitu keskielektrodin halkaisija ja sivuelektrodin muoto.
Pienempi sivuelektrodin vaikutus liekkirintaman etenemiselle ja parempi ilma/polttoaineseoksen pääsy elektrodien väliin -> lisää tehoa.
Parempi kyky sytyttää vaikeasti syttyviä polttoaineita.
Korkean puristuspaineen tuottaviin kilpamoottoreihin (vapaastihengittävät - turboahdetut).
Vaihtoväli katukäytössä 40 000km.
Yleisten virityskohteiden suositellut tulpat
Moottori | Tehdasvakio | Vast. vakio | Vast. kylmempi |
Nissan 200sx CA18DET | NGK PFR6A-11 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Nissan 200sx SR20DET | NGK PFR6B-9 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Nissan Skyline RB25DET | NGK BKR6EP11 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Nissan Skyline RB20DET | NGK BKR6EP11 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Nissan Skyline RB26DETT | Denso Q20TT | DOR15IR | DOR14/12IR |
Nissan 350z VQ35DE | NGK PLFR5A-11 | EOR15LGS | EOR14LGS |
Nissan Maxima VQ30DE | NGK PFR6B-11 | DOR15LGS | DOR14LGS |
Toyota Supra 1JZ | NGK BKR6E | DOR15IR | DOR14/12IR |
Toyota Supra 2JZ | NGK BKR6E | DOR15IR | DOR14/12IR |
Toyota Supra 7M-GTE | NGK BKR6EP-N8 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Subaru Impreza EJ205 | CHAMPION RC10YC4 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Subaru Impreza EJ207 | CHAMPION RC10YC4 | DOR15IR | DOR14/12IR |
Nyrkkisääntö: Vakiomoottorille vakiolämpöarvo. Miedosti viritettyyn (putkisto, cooleri ym.) pykälää kylmempi, ja enemmän viritettyihin (korkeammat ahdot, nokat, tms.) pari pykälää kylmempi.
Briskin lämpöarvoissa suurempi numero on kuumempi ja pienempi numero kylmempi. Useimpien autojen vakiolämpöarvo on 14 tai 15. Seuraavassa sytytystulppien lämpöarvojen vertailutaulukko:
DENSO | NGK | CHAMPION | BOSCH | BRISK |
9 | 2 | 18 | 10 | |
14 | 4 | 16,14 | 9 | |
16 | 5 | 12,11 | 8 | 17 |
20 | 6 | 10,9 | 7,6 | 15 |
22 | 7 | 8,7 | 5 | 14 |
24 | 8 | 6,63,61 | 4 | 12 |
27 | 9 | 4,59 | 3 | 10 |
29 | 9.5 | 57 | | 10 tai 8 |
31 | 10 | 55 | 2 | 8 |
32 | 10.5 | 53 | | |
34 | 11 | | | |
35 | 11.5 | | | |
Sopivuudet / katalogi:
Valitse valikosta automallisi ja tarkista mikä tulppa autoosi sopii.
Brisk katalog (aukeaa uuteen ikkunaan)
Viritettyyn autoon valitaan pääsääntöisesti pykälää kylmempi tulppa.
Maahantuontiohjelmassa ei ole sytytystulppamalli ZC:tä (3-kipinätulppa). Mikäli autoosi suositellaan esimerkiksi DR14ZC sytytystulppamallia, toimi näin:
» DR14ZC tai LR14ZC mallit voidaan korvata DOR14IR tai DOR14LGS malleilla.
» DR15ZC tai LR15ZC mallit voidaan korvata DOR15LGS mallilla.
» Suosittelemme "vanhemmille autoille" (ei suorasytytystä) Iridium Racing-mallia (IR) ja "uudemmille autoille" (suorasytytys) LGS-mallia.